Az Erdei Iskola

rövid áttekintés

Iskolánkban immár sokadik éve természetes az, hogy a negyedik osztályos kisdiákok szeptemberben az Erdei iskolában kezdik meg a tanulmányaikat. Szeretnénk dióhéjban felvázolni ezen iskola mibenlétét leendő tanulóink és hozzátartozóik számára, hogy betekintést nyerhessenek intézményünk e nagyszerű lehetőségébe.

Az Erdei iskolának hagyományosan szeptember első heteiben öt napon át az Imókői tábor faházai adnak otthont. A felsőtárkányi tó festői környezete, a Bükki Nemzeti Park dolgozóinak odaadó szakmai tudása, a Táltos étterem bőséges és finom étkei és nem utolsó sorban a tanító nénik ötletgazdag feladatai adnak harmónikus hátteret eme alkotó tábornak.

életképek

Térképészek

Lenyomatolunk

Reggeli

Dolomit bányában

Reggeli torna

Mesterségem címere

Agyagvarázs

Madár gyűrűzés

"ERDEI"

Vakon

Pár szó a tábori életről

A napirend, mely szabályozza életünket ebben a természet adta környezetben: madárfüttyös ébredés, oxigéndús reggeli torna, szigorú szobarend ellenőrzés, várva várt reggeli, fizetett szakmai programok, tűnjetek kullancsok-védekezés-, kalóriadús ebéd, csendes pihenő, kreatív kézművesedés, uzsonna szabadon, játék-szabadprogram, vacsora, napi értékelés, tisztálkodás, kullancsles, takarodó.

A szakmai programokról kicsit bővebben is szeretnénk szólni, hiszen e hét alatt a gyerekek környezettudatos viselkedésre való nevelése észrevétlenül megtörténik. A programokból nyert tantárgyi tudásukra az egész tanév során építhetünk. A programok széleskörűek, mélyrehatóak és érdekesek (pl.: vízvizsgálat, madárbefogás, denevérest, kőzetvizsgálat, tanösvények, madárles, hagyományőrző szakmák megismerése, múzeumlátogatás, növény-és állat meghatározás, madárgyűrűzés).

A fenti felsorolásból is kitűnik, hogy az egyes tantárgyak ismeretei bővülnek egymást kiegészítve. Játszva, dalolva, felszabadultan, hátizsákkal masírozunk a tudás tanösvényein. Mindemellett nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy e sok közös élmény mily nagy közösség alakító szereppel bír. Az összetartozás, a felelősségvállalás, az egymás iránti tolerancia és tisztelet mind-mind a „túlélés” alapkövei. Ezen pillérek kialakulásának hátterében a kincsvadászat, bátorságpróba, ügyességi és sportos feladatok, és egyéb közösségformáló feladatok állnak

A tábor zárásaként lobogó tábortűz mellett értékeljük az elmúlt hét eseményeit. Oklevelekkel és apró tárgyakkal jutalmazzuk a tiszteletbeli erdőlakókat.

Amiről még nem szóltunk, az anyagiak, melyek nem elhanyagolhatóak. Mint az életben minden ez is pénzbe kerül, bár ezek az élmények pénzben nem kifejezhetőek. Az alapszolgáltatásokon túl (szállás, étkezés) a szakmai programok illetve az eszközök költségét kell megfizetni, ami évről évre többe kerül. A „Pásztorvölgyi Iskoláért” Alapítvány minden tanévben hozzájárul az anyagi terhek csökkentéséhez.

Nem maradt már hátra más, mint a táborban résztvevő tanárok, kisdiákok és szüleik tapasztalatainak, véleményeinek összefoglalása. Válogatás nélkül íme néhány:

Tanárok

  • Nagyban segíti az éves tanulmányi munka előmenetelét.

  • Közvetlen tapasztalatszerzés útján való tanulás, kötetlen munkaformában, természet közelben.

  • Észrevétlenül megvalósul a tanulási területek közötti átjárhatóság, lehetővé válik a tömbösített ismeretszerzés.

  • Egy ismeretanyag több oldalról is megvilágítható.

  • E tábor fórumot biztosít az egykorú gyermekek együttműködő csapattá szerveződésében.

  • A gyermekek árnyaltabb megismerése lehetővé válik.

  • A tanár-diák kapcsolat új dimenzióba lép.

  • Egymás iránti tisztelet és egymásrautaltság realizálódik családias hangulatban.

  • Egymás gyenge pontjainak és sebezhetőségének megismerése és annak kezelésének megtanulásának ad teret e tábor.

  • A tanárok egyik legnehezebb feladatát – a motivációt – a természet adta lehetőségek remekül ellátják.

Tanulók

  • „Az erdei iskola szerintem nagyon jó volt. Minden tetszett benne, ami volt. A programok is jók voltak. Egyedül az nem tetszett, hogy hét órakor kellett felkelni.” (Völgyes Bendegúz)

  • „Nekem nagyon tetszett az erdei iskola. Jó volt a friss levegőn sokat lenni és a túrák is tetszettek.” (Kaló Dávid)

  • „Az iskolától nagyon jó ötlet volt az erdei iskola. Tanulmányozzák a környezetet, tanulnak, okosodnak, de mégis szórakoznak.” (Török Véda)

  • „A tábor szuper klassz volt. Minden megvolt, amivel jól éreztem magam. Nem unatkoztunk sosem, mert mindig volt program.” (Nagy Ádám)

  • „Nekem rettentően tetszett az összes program, és az egész. Remélem, hogy ezt az élményt az összes negyedikes átélheti.” (Kupihár Rebeka)

Szülők

  • „Az én gyerekem a mai napig szívesen emlékszik vissza az ott tanultakra és történtekre.”

  • „Tudatosult bennük, hogy rajtuk is múlik, hogy milyen környezetben élnek.”

  • „Ha rajtam múlna, akkor nyár elejére tenném.”

  • „Összekovácsolja az osztályközösséget a szülők beleszólása nélkül.”

  • „A mosdó tele van pókokkal és pókhálóval.”

  • „Iskolakezdéskor nagyon megterheli a szülőket.”

  • „Életre szóló élményt szereztek.”

  • „Az új tanévet lelkesen kezdték és élményekben gazdagon.”

  • „A tapasztalás erősíti, kiegészíti az elméleti tudást.”

  • „Színvonalasak a programjai.”

  • „Jó és hasznos.”